Hvad er responsive design?
‘Responsive design’ er et udtryk for en måde man designer en hjemmeside eller webshop, så det fungerer optimalt til alle skærmstørrelser (smartphones, tablets og desktop). På dansk kalder man det også for et mobilvenligt design. Hjemmesidens indhold tilpasses alle skærmstørrelser og man arbejder typisk fra store skærmstørrelser og ned til mindre skærmstørrelser uden at man som bruger skal zoom ind og ud.
Derfor bør din hjemmeside være responsive
I takt med at flere og flere bruger deres mobiltelefoner til at surfe rundt på internettet er det vigtigt, at din hjemmeside er responsive og fremstår brugervenlig og professionel. Hvis din hjemmeside ikke er responsive er den heller ikke brugervenlig, når dine besøgende ser din hjemmeside på deres mobiltelefon. Dine besøgende vil have svært ved at navigere rundt og kan hurtigt blive irriterede og derved forlade din hjemmeside hurtigt igen – til fordel for dine konkurrenter, som helt sikkert har en responsive hjemmeside.
Efter at Google tilbage i 2015 opdaterede deres søgealgoritme, er det også blevet en vigtig faktor med et responsive design, hvis man vil have bedre placeringer i søgeresultaterne. Google fastlagde, at hjemmesider, som var optimeret til smartphones og tablets, vil være bedre placeret i deres søgeresultater, end de hjemmesider, som ikke var optimeret – og dette er stadig gældende.
Andre faktorer har også indflydelse
Det hele handler selvfølgelig ikke kun om responsive design, når vi snakker bedre placering i søgeresultaterne. Der er også flere faktorer som har indflydelse og nogle af de vigtigste er:
- Relevant indhold, dvs. velskrevne tekster og billeder der omhandler det dine besøgende søger efter og som giver mening i forhold til siden de besøger.
- Søgemaskinoptimering (også kaldet SEO). Du kan læse mere om søgemaskineoptimering og Google Adwords her.
- Billedeoptimering således at dine billeder fylder mindre uden at ødelægge kvaliteten. Dette giver en hurtigere indlæsning af hjemmesiden. Læs mere om hvordan du billedeoptimerer her.
- Og meget mere.
Tag testen: Er din hjemmeside mobilvenlig?
Er du i tvivl om din hjemmeside er optimeret til alle skærmstørrelser? Google har udviklet et analyseværktøj, som tester om din hjemmeside er mobilvenlig. Dog skal du være opmærksom på, at selvom testen viser at din hjemmeside er mobilvenlig, så betyder det ikke at den er helt optimeret til dine besøgende. Tag en test her og se om din hjemmeside er mobilvenlig og kontakt os, hvis vi skal hjælpe med at optimere din hjemmeside yderligere.