Google Ads vs. SEO: Hvad er bedst?

Hvad er forskellen på Google Ads og SEO, og hvad skal man bruge sine ressourcer på, hvis budgettet er stramt? I dette indlæg dykker vi ned i begge dele og sammenligner dem, så du ved, hvad du skal investere i for at øge din forretning.

Hvad er forskellen på Google Ads og SEO?

Hvis man ikke arbejder med det til hverdag, kan det måske være lidt svært at gennemskue forskellen, samt alle fordele og ulemper ved de forskellige værktøjer. Derfor har vi lavet denne lille guide for at give dig et hurtigt overblik over de forskellige programmer, så du kan finde ud af, hvilket område du skal fokusere mest på.

Hvad er Google Adwords?

Google Ads er en forkortelse for Google Adwords, som er et online annonceringsværktøj udviklet af Google, som bruges til at oprette annoncer specifikt målrettet bestemte målgrupper. Google Adwords er et PPC annonceringværktøj. PPC står for “Pay per click”, fordi du betaler Google et beløb, hver gang at en person klikker på din annonce og lander på din hjemmeside. For at komme i gang med Google Adwords skal du klikke ind på ads.google.com og logge ind med din Google konto.

Hvor bliver Google Adwords annoncer vist?

Når man søger efter et specifikt emne på Google, så vil de 4 øverste og 3 nederste links være annoncer. Søger jeg eksempelvis på “Maler i Herning”, så vil de 4 øverste være virksomheder, som har indstillet deres Adwords annonce til at blive vist, når man søger efter søgeordet “Maler i Herning”. Hvis jeg trykker på én af disse links, så betaler den pågældende virksomhed et beløb til Google, for at Google har skaffet dem en potentiel kunde. Det er det som hedder “Pay per click” eller “PPC”.

På dette specifikke søgeord er der helt sikkert meget konkurrence, og derfor er prisen pr. klik også højere, end hvis man fandt et nichesøgeord, som ikke lige så mange brugte. Hvis jeg istedet søger på “Maling af skur i Herning”, så er der faktisk ikke nogen annoncer overhovedet, derfor vil prisen på sådan et klik være meget billigere end på “Maler i Herning”. Til gengæld vil der måske ikke være nogen, som søger på “Maling af skur i Herning”, og dem som søger på sådan en sætning har måske alligevel tænkt sig at male deres skur selv, så du ender måske med at betale for et klik ind til din hjemmeside, uden at de egentligt er interesseret i det, som du tilbyder.

Sæt dig ind i dit marked

På grund af ovenstående er det enormt vigtigt at sætte sig godt ind i sin målgruppe og konkurrenters online tilstedeværelse. I Google Adwords kontrolpanel kan du specificere dine annoncer meget. Hvis du er en maler fra Herning, vil det eksempelvis være en fordel ikke bare at fortælle Google, at du vil findes på ordet “Maler”, men at personen skal være i Herning, når de søger på det pågældende ord. På denne måde betaler du ikke for at en person fra Odense klikker på din annonce.

Hvorfor er Google Adwords godt bruge?

Der er en masse fordele ved at bruge Google Adwords.

Hurtigere test

Når besøgende kommer ind på din hjemmeside, skal der altid være et mål for kunden. I tilfældet med en maler kan målet være at kunden udfylder en kontaktformular, således at maleren kan ringe kunden op og komme med et tilbud. Hvis man ikke får mange udfyldelser på sin kontaktformular, kan det være, at du skal lave en ny landing page kun dedikeret til at kunder skal udfylde en kontaktformular. Men hvordan får man testet om den nye landingpage virker? Der kan gå flere måneder, før din SEO optimering begynder at virke, og du kommer op i toppen på Google. Her kan man bruge Google Adwords til at få en masse trafik lynhurtigt ind på sin hjemmeside og så herefter måle, hvor mange af disse kliks som leder til en udfyldelse på kontaktformularen.

Tid

Det tager lang tid at lave effektiv SEO på din hjemmeside. Derfor kan det være en fordel at bruge en del af sit budget på at betale for at være højt på Google, således at der kommer trafik til hjemmesiden i den første periode.

Beskyttelse mod SEO algoritmer

Google ændre hele tiden deres SEO algoritmer. Altså den algoritme, som bestemmer, hvem som ligger øverst i resultaterne. Derfor kan du den ene dag være på forsiden på alle de relevante søgeord, og den næste dag er du på side 2. Hvis dette sker, vil du lynhurtigt miste en masse besøgende. Dette vil ikke ske med Google Adwords.

Skru op for budgettet når det giver mening

Lad os sige, at du sælger et armbånd på din webshop. Dit armbånd koster 1000,- og efter alle udgifter har du tjent 200,- pr. køb. I Google Adwords kan du se at du giver 1,- pr. klik, og i dit analyseværktøj kan du se, at der i gennemsnit bliver lavet et køb efter, at 40 personer har klikket på dit link. Det betyder, at du giver 40,- for at få en konvertering på hjemmesiden, og dette kan du så fratrække din fortjeneste, så du i alt ender med at have tjent 160,-. Det siger sig selv, at dette er et helt fantastisk scenarie at stå i, for så kan du sådan set bare øge omsætning ved at skrue op for budgettet i Google Adwords.

SEO – Søgeordsoptimering

SEO er en forkortelse for “Search engine optimization” – På dansk: Søgemaskine optimering. SEO kræver ikke, at man betaler for at være i toppen på specifikke søgeord, men derimod at man bruger en masse tid på at gøre sin hjemmeside endnu mere relevant for det specifikke søgeord. Ligegyldigt hvor meget SEO du laver, kan du aldrig komme højere op end 5. pladsen, fordi de første 4 pladser er reserveret til annoncører (Google Adwords). Dog er mange af Googles besøgende blevet så kloge, at de bevidst klikker uden om reklamerne, så de lander på den side som har den bedste SEO.

Hvordan laver man SEO?

SEO er en meget generel betegnelse, og derfor kan det være svært at danne sig et overblik over, hvad det egentligt er. SEO omhandler følgende emner:

  • Analyse
  • Indhold
  • Kodning

Analyse

Når man skal i gang med SEO, er det en fordel at starte med en analyse af markedet. Hvad søger potentielle kunder efter, når de har brug for din service? Hvilke søgeord ville være vigtige for din virksomhed at være højt på?
Udarbejd gerne en liste over alle de søgeord, som du gerne vil findes på. Rangér dem gerne efter hvilke søgeord, som er vigtigst, så du senere hen kan prioritere din tid.

Indhold

Det vigtigste for din SEO er uden tvivl indhold. Nu har du lavet en analyse og fundet ud af, hvilke søgeord som du gerne findes på. Herefter skal du skrive en masse tekster, som omhandler det søgeord, du gerne vil findes på. Lad os sige, at du gerne vil findes på “Maler i Herning”, så kan du oprette en underside på din hjemmeside som hedder “Maler i Herning”, hvor du skriver en masse tekst omkring, at du er en maler med beliggenhed i Herning. Prøv at søg efter dit specifikke søgeord på Google og klik ind på de sider, som er øverst og se, hvad de skriver på deres side. Herefter skal du så bare gøre det bedre end dem. Brug gerne overskrifter på siden med sætningen “Maler i Herning” og skriv det også gerne forskellige steder i teksten.

Kodning

Google tjekker, også hvordan din hjemmeside er blevet kodet. Hvis hjemmesiden eksempelvis ikke er mobilvenlig, så får I minuspoint. Er strukturen korrekt på siden, får I pluspoint, fordi Google kan forstå alt indholdet. Derfor er det vigtigt, at jeres webudvikler har programmeret hjemmesiden korrekt, så I ikke bruger en masse tid på at skrive fremragende tekster, som alligevel ikke kommer frem på Google, fordi selve hjemmesiden er dårligt lavet. Find en webudvikler, du stoler på, og lad ham bruge et par timer på gennemgå din side for fejl og mangler. Så er du i hvert fald sikret!

Så hvad er bedst?

SEO og indhold er virkelig vigtigt at have styr på. Det er den mest profitable vej til at få flere besøgende. Lander dine sider i toppen på et effektivt søgeord, uden at du har brugt en krone på at være der, så vil der blive ved med at komme nye besøgende ind på dit website. Dog tager det lang tid, kræver en masse arbejde og en smule tålmodighed.

Google Adwords gør det modsatte. Her kan du komme op i toppen af Google på vigtige søgeord på mindre end en time, og så begynder du at få besøgende og salg. Til gengæld koster det dig en masse penge, fordi du skal betale for at være der. Derfor er det vigtigt, at du har 100 procent styr på, hvordan dine annoncer er sat op, således at du ikke kun tjener 5 kroner, hver gang at du har brugt 10 kroner. Hvis ikke du selv kan overskue at sørge for at styre dette, kan det være en fordel at betale et bureau for at arbejde med dine annoncer. Det betyder så, at de også tager en lille bid af kagen, men til gengæld er der en bid at tage af, i stedet for at Google nupper alle pengene, og du står tilbage uden en krone. 🙂

Del denne artikel

Indhold

Vil du have flere gode råd?

Vil du have flere gode råd?

Er du i tvivl om, hvordan du skal komme i gang, så ring endelig til os, og så kan vi helt sikkert hjælpe dig på rette vej. Vi giver også gerne en gratis gennemgang af din side, så du er sikker på, at den i hvert fald spiller inden, at du begynder på at skrive SEO tekster.

Ring til os på 40 90 91 98

Flere indlæg fra samme kategori

Skal vi tage en snak?

Udfyld formularen her og vi vil svare på din henvendelse inden for kort tid. Du er også velkommen til at kontakte os på telefon eller skrive til os på kontakt@webko.dk.

Så snart du benytter dig af vores formular, accepterer du samtidig vores persondatapolitik, som du kan læse her

+200 tilfredse kunder

Hvis du ikke allerede er kunde hos os ved du måske ikke...

At vi holder til i Herning, men kommer med glæde ud til jer til en uforpligtende snak om jeres muligheder. 

Vi har åbent fra kl. 08.00-16.30 mandag til torsdag og fredag fra kl. 08.00-15.00. Men vi er altid klar på at møde ind før, eller gå hjem senere, hvis det passer bedre ind i din kalender.

Du finder os på

Webko ApS
Industrivej Nord 11
7400 Herning
Find vej

Jacob Soelberg

Partner og konsulent

Vi sidder klar til at hjælpe

Eller skriv til os på kontakt@webko.dk