Har du en webshop eller skal du starte en op?
I dette indlæg kan du blive lidt klogere på, hvorfor det er vigtigt, at du får en god menustruktur når du enten skal starte en webshop eller allerede har en.
Går du med tankerne om at starte en ny webshop eller har du måske allerede en shop kørende online? Uanset hvad, så ønsker du (forhåbentlig) at starte eller forbedre din søgemaskineoptimering (også kaldet SEO). En af opgaverne du bør prioritere er, at få skabt en god menustruktur. En god menustruktur på din webshop giver en bedre brugervenlig oplevelse for dine kunder, og er samtidig med til at give Google mere indhold at indeksere.
Den gode menustruktur
For dine kunder er noget af det vigtigste, at de nemt og hurtigt kan finde det de leder efter. Med en overskuelig og brugervenlig menustruktur på din webshop, vil du kunne minimere de nødvendige klik og gøre købet mere nærliggende og derved øge den gode købsoplevelse. En god menu har en logisk struktur, der gør, at kunderne helt automatisk kan finde de rigtige sider eller produkter, når de klikker sig rundt på din webshop.
Organisér din menustruktur ud fra de rigtige produktsøgeord
En SEO venlig menustruktur er ikke noget man bare laver på få minutter. For at kunne organisere og opsætte en optimal menu, skal du kende din virksomheds vigtigste produkter og derudaf de vigtigste produktsøgeord. Har du samtidig styr på, hvad dine potentielle kunder søger efter, så kan du nemmere lave en SEO venlig menustruktur på din webshop, der passer til dine potentielle kunder. Hvis du sidder og er i tvivl om, hvordan du finder frem til alle disse data, så er et godt sted altid at starte med at spørge dig selv og din virksomhed: Hvad vil vores virksomhed gerne findes på? Hvad vil vores kunder søge efter, hvis de ikke kender vores virksomhed?
En søgeordsanalyse kræver tid og man skal sætte sig godt ind i sine potentielle kunder og deres behov. Har man ikke den tid og de ressourcer det kræver, så er et godt råd, at man hyrer en professionel SEO-konsulent. For dig som webshopejer bør du se dette som en investering i kundetilfredshed på lang sigt. Det er trodsalt dine besøgende du skal leve af, og derfor er det afgørende, at din webshop har de bedst tænkelige vilkår for at opnår gode organiske placeringer i søgeresultaterne.
Mere arbejde til Google
En god struktur med flere menupunkter og underpunkter giver automatisk flere undersider, som Google nemmere kan indeksere. Det er vigtigt, at alle dine undersider og produktkategorier har en god relevant og beskrivende brødtekst, som indeholder de vigtigste produktsøgeord, når Google går i gang med at indeksere dine sider. Man vil normalt anbefale en god tekst til at være minimum 300 ord, men skriv gerne mere, hvis altså det du skriver er relevant for siden og ikke mindst dine kunder.
Eksempler på menuer
Nu sidder du måske og tænker, hvordan din menu og dine produktkategorier kan opdeles og sættes op, så det virker godt for dine kunder. En god huskeregel er altid, at holde det overskueligt og kalde dine punkter noget relevant, der giver mening for dine kunder. Lad os tage et par eksempler:
Har du mange forskellige produkter, så sørg for at opdele dem i overordnede kategorier med underkategorier.
I eksemplet her har en møbelvirksomhed opdelt sine produkter i tre overordnede kategorier, hvor der under hver kategori er opdelt en masse små underkategorier. Det gør det pludselig nemmere for dine kunder at overskue og klikke sig direkte ind til det enkelte produkt.
Man ser også eksempler på B2B webshops, der opdeler deres produkter i forskellige brancher. F.eks. har en webshop produkter der kan bruges i både bagerindustri, kødindustri, lager m.fl. Her opdeles menustrukturen i disse brancher. På den måde er det nemt for deres kunder, at finde frem til nøjagtig de produkter de leder efter og som passer til deres virksomhed.
Det kunne også være, at din webshop kun har ét produkt der henvender sig til private kunder. Her vil det (måske) give mening at placere det som det første i din menustruktur. På den måde lægger du ikke skjul på, hvad du forsøger at sælge, og dine kunder er kun ét klik fra at kunne lægge dit produkt i kurven.
Forbedre din SEO på flere områder
For at runde dette indlæg af, er det selvfølgelig også vigtigt at huske på, at det ikke kun handler om at have en god menustruktur, men også at man prioriterer andre områder, for at forbedre sin SEO. Nogle af disse områder kan f.eks. være:
- At der udarbejdes SEO-venlige URL’s
- At der er fokus på optimering af webshop billeder inden du lægger dem ind på shoppen (Klik her og se hvordan du gør det gratis)
- At sørge for din webshop er mobiloptimeret (Klik her læs mere om responsive design)
- At der er tydelige call-to-actions på dine undersider og produktsider
- Og sidst men slet ikke mindst, at der er tænkt over implementering af H-tags og titles på dine sider